Móda

 

V Mene Gucci

Victoria vám predstavuje fotografické dielo inšpirované príbehom kampane parfumu Gucci, ktorý sa odohráva v Benátkach v nádhernom historickom apartmáne a rozpráva príbeh lásky jedného muža k dvom ženám.

Ako hovorí sám tvorca a zároveň kreatívny riaditeľ značky Alessandro Michele, príbeh má predstaviť v duchu Gucci niečo nečakané, čo podnieti našu kreativitu, ale necháva nás, aby sme si príbeh dopovedali sami a už ďalej nezasahuje do našej fantázie…

Ktovie, či sa tvorcovia kampane inšpirovali a tušili vôbec dlho utajovaný príbeh stojaci za slávnou rodinou Gucci, ktorý syn zakladateľa Guccia Gucciho Aldo aj skutočne prežil. Bol ženatý s dvoma ženami naraz, no každú si zobral v inej krajine. Vizionár Aldo bol nielen všestranne kreatívny a nebál sa konvencií, ale bol to práve on, kto dal značke Gucci lesk, aký nesie doteraz. Hovorieval, že treba mať cieľ a odvahu vymyslieť si vlastný život, a potom aj osud bude naklonený…

V parfume Gucci Guilty sa ukrýva niekoľko významov a je na každom z nás, aby sme si pre seba vybrali ten správny. Je guilty previnilosť, láska, vášeň alebo sloboda?

Ponorte sa do vône obrazu, a ten vám odpovie…

Skutočný príbeh slávnej dynastie v príbehu jedinej dcéry Alda Gucciho Patricie Gucci si prečítate v knihe V mene Gucci.

AUDI CENTRUM

BRATISLAVA

KDE SA AUTÁ MENIA NA UMELECKÉ DIELA

Victoria vás pozýva do galérie Audi Centrum Bratislava, kde budete mať možnosť zhliadnuť dizajnérske skvosty značky Audi v spojení so súčasným výtvarným umením.


Foto: Kristína Schreiberová

Prepojené

Svety

To, čo nosíte,  je spôsob,  ako sa prezentujete svetu. Móda je okamžitý jazyk.

Miuccia Prada

Prepájame svety a krajiny dvoch návrhárok Miuccie Prada a Márie Štranekovej.

Vážená pani Prada, 
volám sa Mária Štraneková a Vašu tvorbu sledujem už od začiatku svojej návrhárskej kariéry. Ste inšpiráciou a dôkazom, že byť iný sa oplatí. Už pred niekoľkými rokmi som Vám písala motivačný list, v ktorom som vyslovila túžbu praxovať u Vás v impériu. Do dnešného dňa márne čakám na odpoveď. Prešli roky, moja dizajnérska tvorba sa značne posunula a…

Ateliér osvetlilo ostré fialové svetlo. Z tieňa pri skrini vystúpila Miuccia Prada, na hlave mala uviazanú veľkú mašľu a v ruke držala list, ktorý Mária ešte nestihla dopísať.

Život po boku takých pováh, ako je Bertelli a moji synovia, vás naučí nepoddávať sa. To Bertelli… on rád provokuje.

– Mária, musím vám ozrejmiť, že som nikdy nechcela byť módna návrhárka. Pokladala som to za hlúpe. Ale vyrastala som v rodine, ktorá sa módou živila už roky. Vštepila mi vkus a vnímavosť ku krásnym veciam. Na prekvapenie všetkých som práve ja, vyštudovaná politologička, prebrala rodinnú firmu Prada, založenú ešte v roku 1913 dedkom Mariom… –

Mária, prekvapená nečakanou návštevou, vstala od stola a ponúkla Prade miesto na pohovke plnej látok a rozšitých odevov.

M. Š.: – Veď práve… študovali ste politológiu a chvíľu ste sa angažovali v komunistickej strane. Skutočne nič nenapovedalo tomu, že by sa z vás raz stala jedna z najväčších módnych návrhárok. –

Prada zamyslene prikývla, vybrala si z vlasov mašľu a postavila sa na hlavu.

M. P.: – Postavte sa na hlavu aj vy a budeme si kvit, – vyzvala Máriu a žoviálne pohýbala vo vzduchu nohami.

M. Š.: – Ďakujem, ostanem na pohovke. Dnešný svet s jeho poprevracanými hodnotami sa mi už aj tak zdá dostatočne hore nohami. –

M. P. : – Ako chcete… Čím ste chceli byť ako malé dieťa? – Mária vzala mašľu, ktorú Prada nechala na pohovke, a skúmala jej textúru.

M. Š.: – Odmalička som chcela byť dizajnérka, umelkyňa, naivne som tej predstave verila, až kým sa neuskutočnila. No dnes vidím aj tú druhú stránku môjho sna, a to, že kreatívni ľudia bez financií nemôžu mať rozlet… k návrhárstvu nie je potrebná iba kreativita, ale aj silná osobnosť, koncept a dobrý marketing. Vždy som hovorila, že značka Prada rada šokuje, – povedala pri pohľade na Pradu ,,pochodujúcu“ s nohami hore. Pocítila radosť, že aj dnes sa jej táto teória potvrdila.

M. P.: – Život po boku takých pováh, ako je Bertelli a moji synovia, vás naučí nepoddávať sa. To Bertelli… on rád provokuje. Určite radšej ako ja. On je mozog značky, ja som ruky… Takže o týchto vašich postrehoch musíte hovoriť s Bertellim. Ak si trúfate. Je totiž známy svojou výbušnou povahou.

M. Š.: – Áno, čítala som. Jeho výbušná talianska povaha je ešte podporená aj znamením tvrdohlavého Barana, v ktorom sa narodil. A my obe sme narodené v znamení Býka. Vedeli ste to? – Keďže Prada neodpovedala, Mária zacítila potrebu dodať: – Iste nie, prečo by ste také veci mali vedieť. – Prada „prirúčkovala“ pred vešiak so šatami, ktorý bol umiestnený spolu so šijacím strojom v rohu ateliéru. Postavila sa na nohy a začala sa prehrabávať v šatách visiacich na vešiakoch.

M. P.: – Ako sa volá vaša značka? –
M. Š.: – Maya May. – Maya May, – opakovala Prada uznanlivo.
M. Š.: – Že je to podobné vašej druhej značke

Miu Miu, som si uvedomila vlastne až teraz. V detstve ma volali Maya, – dopovie Mária a snaží sa uľahčiť svetovej návrhárke orientovať sa v jej vešiakoch a odhŕňa jej rukou jednotlivé kusy.

– O búrlivom vzťahu vás a Bertelliho som kadečo čítala. Písalo sa, že keď prišiel na kontrolu nových priestorov predajne Miu Miu na Manhattane, rozbil zrkadlá, lebo vraj rozširovali ľudí. Alebo vraj rozbíjal zadné svetlá áut, ktoré boli na parkovisku pred obchodmi Prada zle zaparkované. Je to pravda? –

M. P.: – Nerada hovorím o sebe. O nás, – odsekla Prada bez toho, aby sa prestala prehrabávať medzi látkami.

M. P.: – Zaujíma ma, aké sú rozdiely v obliekaní medzi jednotlivými ženami. Aké sú Američanky, Japonky a čo sa páči jednotlivým národom v Európe. Pozrite sa tam dole na ulicu, – ukázala Prada pod seba a Mária si všimla na chodníku dievča celé v čiernom. Kráčalo pomaly, akoby cítilo, že ju niekto pozoruje. – Kde sú farby? – spýtala sa podráždene Prada. – Ženy sa často hanbia priznať, že ich zaujíma móda. A pritom móda je hľadanie krásy. Móda zasahuje úplne každého. Od taxikára až po intelektuála, lebo ako sa prezentujeme svetu, takí sme. V dnešnom rýchlom svete sa súdi podľa prvého dojmu. 

M. Š.: – Nie som si istá, či tu u nás móda ako určovanie trendov existuje v rovnakom význame ako u vás v Taliansku. V týchto končinách je móda aj o peniazoch.

 

 

 

Keďže ich ľudia nemajú dostatok, sú odkázaní kupovať si napodobeniny… žijeme v rozličných svetoch, pani Prada. –

Prada súhlasne zahmkala a Mária pokračovala a sadla si na pohovku.

M. Š.: – V detstve som bola iná, chcela som byť umelkyňa, chcela som maľovať. V našej rodine nik nemal vzťah k výtvarnému umeniu. Moja tajná túžba bola mať dedka – umelca, obuvníka, krajčíra, ako ste mali vy… Snívala som o tom, že naša rodina mala malú dielničku, obchodík… No v komunistickej krajine nebolo možné mať vlastné dielne, súkromne podnikať. Móda sa masovo vyrábala v podnikoch, nebola originálna či individualistická, aby sa zotreli triedne rozdiely. Do komunistického Česko-slovenska latentne prenikali vplyvy západnej kultúry či módy. Viete, pani Prada, vy ste bojovali za komunizmus, no toto boli reálne dôsledky, nielen čiesi ideály. – Po týchto slovách Prada vyskočila na rovné nohy, takmer kričala, ako by ju nabila nejaká energia.

M. P.: – V komunistickej strane som bola do roku 1978, kým som nevstúpila do rodinnej firmy. V tých časoch, ak ste neboli hlupák, chceli ste prispieť k zmene spoločnosti a ja som bola ľavičiarka… a to ešte celkom umiernená, oproti mojim kamarátom… 

Zrazu sa ozval čudný zvuk a krištáľový luster nad hlavami oboch návrhárok sa rozkýval. M. P.: – Alexander, preboha, čo tu robíš? – skríkla Prada, nie vystrašene, skôr pobavene, a civela na zjavenie mŕtveho návrhára.

Mária vyzerala vydesene.

M. Š.: – Pán McQueen??? Vy ste boli celý čas na lustri v mojom ateliéri??? –
Návrhárske jednotky Alexander McQueen a Prada sa privítali šťavnatými bozkami na obe líca.

M. P.: – Čo tu robíš, zlatko? 
Skôr ako Alexander stihol stiahnuť svoje veľké, ligotavé a kusmi látok ozdobené krídla, Mária vysvetlila:
– Ja a Alexander McQueen sme sa stretli už dávnejšie. Mala som možnosť u neho praxovať v ateliéri v Londýne. Ani neviem prečo, ale čakala som autoritatívnu a zúrivú návrhársku legendu McQueena, prišiel však veľmi pokojný a plachý Alexander. Na nohách žabky, na sebe dlhý kožuch. Milovala som jeho agresívny štýl v odevoch a ako vysvitlo, jeho osobnosť kontrastovala s jeho tvorbou. Bolo to pre mňa veľmi intenzívne obdobie plné najúžasnejších nápadov, materiálov a vôní… –

McQueen: – Maya May, prečo práve Prada?

M. Š.: – Mám rada nadčasovosť v móde. A Prada, to je práve nadčasovosť a minimalizmus. Prada bola pre Talianov zvyknutých na zvieracie vzory, sexuálne modely, zrazu veľmi iná a práve preto zasvietila. –

Alexander sa zachichotal a koketne čapol krídlom po ruke Pradu.
McQueen: – A viete, že jej prvá kolekcia sa nestretla s úspechom? Tak to zvyčajne býva. Miuccia, amore, nenahneváš sa, ak poviem, že to bol prepadák? –

Móda zasahuje úplne každého. Od taxikára až po intelektuála, lebo ako sa prezentujeme svetu, takí sme.

M. Š.: – Prepadák? Možno preto, že Prada používala nové materiály a kým spoločnosť prijme novinky, to vždy istý čas trvá… Alexander? – Mária si až teraz všimla, že vo svojom ateliéri ostala zrazu sama.

M. Š.: – Kam ste odleteli?… Alexander? Pani Prada? Kde ste? Kam ste zmizli? Veď ešte toľko som vám nestihla povedať… –
Pod rukami jej zašuchotal papier nedopísaného listu…

Mili, tomuto neuveríš! Prada chodila dolu hlavou po mojom ateliéri a potom odletela na krídlach McQueena. Uf, bol to taký živý sen, až som sa zapotila. Asi je to znamenie, že musím čím skôr dokončiť ten list.•Myslíš, že mi tento raz niekto odpíše?

(SMS odoslaná o 22.45 h)

TEXT: JANA MAJOROVÁ

ÚRYVOK Z KNIHY PODOBNOSTI OSOBNOSTÍ

 



Eva Staroňová



Eva Staroňová-Jurinová je Slovenka, ktorá pred dvadsiatimi rokmi odišla vyskúšať svoje šťastie za veľkú mláku. V USA vyštudovala medzinárodný obchod a marketing, žila striedavo v New Yorku a Los Angeles. Kvôli pracovným povinnostiam veľa cestovala aj do Ázie a na Blízky východ. Slovensko v USA reprezentovala ako zakladateľka americko slovenskej nadácie +421 Foundation. Prostredníctvom tejto nadácie a niekoľkých ambasád pôsobiacich v SR organizuje v Bratislave nový projekt s názvom International Fashion Night. Popri jej rôznorodých aktivitách na rôznych kontinentoch stretla svoju „staronovú“ lásku zo strednej školy a zakotvila na Slovensku, kde si užíva vzácne rodinné chvíle so svojím manželom a dvomi detičkami. O tom, ako prišla do Ameriky, pre aké spoločnosti pracovala alebo aké sú jej ďalšie plány do budúcnosti, sa dočítate v našom rozhovore.

Ako si sa dostala do Ameriky?

Do USA ma zavial ročný študijný pobyt na strednej škole v Richmonde vo Virginii a následná modelingová zmluva s lokálnou agentúrou Modelogic, ktorá ma po americkej maturite vyslala do New Yorku.

Keď si prvýkrát prišla do Ameriky, čo si cítila?

Plná optimizmu a motýlikov v brušku pri očakávaní nového dobrodružstva. Neskôr som vyštudovala biznis. Kariéra ma viedla manažérskymi pozíciami vo viacerých spoločnostiach ako napr. Ian Schrager Company (developerská spoločnosť pre luxusné butikové hotely a nehnuteľnosti) a John Fitzgibbons LLS (investičná spoločnosť a hedgefund). Prvá na mojom CV však bola spoločnosť Grimoldi, pre ktorú som začala pracovať najskôr ako modelka v ich reklamnej kampani. Po ukončení programu MBA mi ponúkli pozíciu pre globálnu stratégiu a nové trhy v newyorskej pobočke ich holdingovej spoločnosti Italswiss Time Corporation. S vedením spoločnosti mám veľmi dobré vzťahy, prostredníctvom nej som získala nových klientov napr. aj firmu Ely&Co z Los Angeles, ktorá sa zaoberá prírodnými farebnými diamantmi a vlastní famóznu zbierku tých najvzácnejších a najväčších farebných diamantov na svete. Je pre mňa veľmi milé a príjemné prezentovať práve pri fotení tohto editoriálu diamanty ALO z dielne slovenského majstra, ktorý boduje aj v USA.

” Srdce mi ostalo na Slovensku bez ohľadu na to,

kam ma viedla práca. “

Stretla si pri práci v luxusnom sektore USA nejaké známe osobnosti?

Áno, stretla som sa s mnohými. Spolupracovala som napr. s hiphopovým magnátom Jay-Z, s Beyoncé a k našim klientom v Grimoldi patrili aj Lenny Kravitz, Will Smith, Nicole Kidman, Justin Timberlake, Katy Perry, majitelia značiek Phat Pharm a Baby Phat Russel a Kimora Simmons, Oprah Winfrey, Michael Jordan atd’.

Cítiš sa po takom dlhom čase strávenom v Amerike na Slovensku ako doma?

Srdce mi ostalo na Slovensku bez ohľadu na to, kam ma viedla práca. Slovami Emily Dickinson: „Home is where the heart is“ (Domov je tam, kde je srdce).

Práve tento dôvod spolu so vzťahom k umeniu ma viedol k založeniu americko-slovenskej nadácie +421/Plus421 Foundation. S mojimi spoluzakladateľmi – prvým generálnym konzulom SR v New Yorku Ivanom Surkošom a jeho manželkou Ľubicou – sme vytvorili tradíciu viacerých úspešných podujatí (napr. Slovak Fashion Night, Velvet Revolution Party, Disappearing Act Film Festival atď.), ktoré každoročne pomáhajú mladým umelcom prezentovať sa v USA a nadviazať nové kontakty. Prostredníctvom kultúrnej prezentácie získavame nových sympatizantov Slovenska a prehlbujeme ekonomické väzby. Teším sa a som hrdá na to, že sme mali možnosť v New Yorku predstaviť už toľkých našich talentovaných módnych návrhárov, hudobníkov, tanečníkov, výtvarníkov, sklárov, filmárov, spisovateľov či mladých hercov. Nebolo by to však možné bez našich patrónov a skvelého tímu zapálených slovensko-amerických dievčat. Jednou z nich je aj Katka Morháčová, moja skvelá kamarátka, úspešná producentka a vychádzajúca hollywoodska hviezda.

Prostredníctvom kultúrnej prezentácie získavame nových sympatizantov Slovenska a prehlbujeme ekonomické väzby.

Katku predstavíme čitateľom v nasledujúcom čísle. Povedz nám, prosím, viac o tvojej nadácii +421 Foundation.

Nadáciu som založila najmä preto, aby som pomáhala mladým slovenským talentom, ktorí majú potenciál robiť SR najlepší marketing. Možno je to aj preto, lebo sama som v NY začínala a tešila som sa akejkoľvek pomoci a príležitosti. Mala som šťastie a stretla veľa milých a ústretových ľudí, ktorí mi pomohli. Povedala som si: čo tak to pomáhanie inštitucionalizovať?

V modernej dobe, ktorá je príliš ekonomicky zameraná, zabúdame na pekné vôkol nás, nevenujeme sa tomu „krásnu“, a tak som si povedala, že chcem vypínať tento priestor. Reálna kultúra je marginalizovaná, vytlačená na okraj spoločnosti a vytesňovaná z nášho života. Naša nadácia funguje na dobrovoľnej báze, robíme veci na základe osobného presvedčenia a entuziazmu.

V Kalifornii si založila spoločnosť Royal Sense. Čomu sa v nej venuješ?

Royal Sense je brandingová, licenčná spoločnosť v Los Angeles, v ktorej mám 49-percentný podiel. Momentálne sa zaoberáme vývojom kozmetických a potravinárskych bioproduktov z vysoko kvalitnej ružovej esencie, ružovej vody a ružového oleja.

Najpopulárnejším výrobkom je ružová pleťová, vlasová voda a ružový džús. Tzv. beauty from within (krása zvnútra). Organic (bio) produkty sú v New Yorku aj v Kalifornii vyhľadávané, či už v kozmetike, potravinách, ale aj v domácnosti – v čistiacich prostriedkoch.

Teraz pracuješ na…

…rodine a posilňovaní slovenských aktivít našej Plus421 Foundation. Najnovší projekt International Fashion Night prostredníctvom spolupráce s niekoľkými ambasádami prezentuje jednotlivé krajiny a spája kultúry s cieľom prehlbovania vzájomného porozumenia. Myslím, že práve to porozumenie v súčasnosti vo svete chýba.

O čom si snívala, ked’ si bola malé dievča,
 a čo z toho sa ti splnilo?


Od malička som chcela byť učiteľkou a myslím, že sa k tomu blížim. Len sa ešte sama musím viac naučiť. Ktosi múdry raz napísal, že na ceste k snom treba stáť jednou nohou na neistej pôde a druhou vo vecnosti. K tomu dostatok dobrých ľudí, ktorých nemusí byť veľa. Presne toľko, koľko treba.

Tak snívajme a kráčajme za hlasom svojho srdca! Myslím, že život je dar, ktorý nám dáva česť, príležitosť a zároveň povinnosť revanšovať sa mu tým, že dosiahneme čo najviac a rozvinieme náš plný potenciál tak, ako len najlepšie vieme.

Projekt FINInternational Fashion Night v Bratislave:

Tento projekt ašpiruje stať sa tradičnou veľkou prehliadkou medzinárodnej kultúry, módy a umenia. Boli by sme radi, keby bol obohatením bratislavskej kultúry a bol venovaný širokej verejnosti. Naše aktivity v +421 sústreďujeme na zahraničie a máme v pláne ich rozširovať a tým podporovať mladé slovenské talenty. Ich prostredníctvom zároveň promujeme SR v zahraničí ( máme za sebou aj európske eventy, napr. v Cannes, Bejrúte ). Pripravujeme nové projekty v rôznych formátoch v USA, Európe, ale aj inde vo svete.


TEXT: EVA STAROŇOVÁ
VIZÁŽ: EVA GROH
MODELY: MAX LEATHER, VERONIKA KOPÁLOVÁ

ŠPERKY: ALO DIAMONDS